Friday, November 30, 2012

HOMESICK WAA!! :-(


Assalamualaikum wbkth…
Lama ana x update blog ni.. busy sangat2 semester ni.. hurm.. ana homesick sgt2.. rindu bunda yang lama ana tak tengok.. L.  Ubat rindu ni hanya dengan call beliau 2x seminggu jer. Tu pun kalau ada masa lapang n bila dah rasa diri ini xtahan sangat dengan kehidupan sehari2.. selepas Allah, bunda lah tempat ana luah perasaan. Dengar suara dia, automatik hati ini tenang.. Ya Allah, rindunya ana pada bunda ku.. nak balik!!! Hanya Allah je tahu hati & perasaan ni.

 Semoga Allah limpahkan rahmat ke atas orang tuaku. Ya Allah, Engkau berkati dan rahmati ibuku, Samsiah bt Matail Ya Allah, selamatkanlah ibuku dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Engkau selamatkanlah juga arwah ayahku, Tuan Soh bin Raja Ibrahim Ya Allah. Selamatkanlah arwah ayahku di alam barzakh dan diakhirat kelak Ya Allah. Selamatkanlah kedua ibu bapaku di akhirat kelak Ya Allah. Engkau kasihi dan sayangi mereka sebagaimana mereka mengasihi & menyayangiku di waktu kecilku Ya Allah. Amin.. 

Rindunya kat adik beradikku especially kak ngah.. banyaknya pengorbanan kak ngah buat diri ini.. kak ngah, terima kasih utk segala-galanya. InsyaAllah andai Allah izinkan kak chik hidup lama di dunia ini, kak chik akan cuba balas jasa kak ngah. Andai xsempat, maafkanlah diri ini.. banyak menyusahkan kak ngah.. terima kasih atas nasihat dan dorongan kak ngah. Orang tahu kak ngah tegas ngan org tu ada sebabnya.. kak ngah nak ajar org jd kuat. Tapi sebelum ni org xmatang n hati ni kadang2 memberontak sendiri. Bila dah jauh, baru terasa ada benarnya apa yang kak ngah kata tu.. orang doakan kak ngah selamat dunia akhirat. Amin. Andai dapat sambung PhD kat US, harap k.ngah dapat buat yang terbaik. Orang akan cuba yang terbaik juga kat sini. 

insya-Allah_Amin…

Saturday, November 17, 2012

32 RAHSIA ISRAEL

1. Tahukah anda bahawa selain bangsa yahudi, tidak dibenarkan membeli atau menyewa tanah di Israel?

2. Tahukah anda bahawa setiap bangsa yahudi yang ada di setiap Negara di seluruh dunia menjadi warga Negara Israel secara automatik? Sementara warga Palestin yang lahir di tanah negerinya sendiri sejak puluhan abad yang lalu terus diusir ke luar dari Palestin?

3. Tahukah anda bahawa penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan yang dicat dengan warna khas untuk membezakan antara bangsa yahudi dan bukan yahudi?

4. Tahukah anda bahawa Jerusalem bahagian timur, Tebing Barat, Gaza dan dataran tinggi Golan dianggap oleh masyarakat antarabangsa khususnya barat dan Amerika sebagai kawasan yang dijajah Israel dan bukan merupakan sebahagian daripada Israel?

5. Tahukah anda bahawa Israel memperuntukkan 85% air bersih hanya untuk bangsa Yahudi dan membahagikan 15% sisanya untuk seluruh penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel? Secara realiti, Israel memperuntukkan 85% air bersih hanya untuk 400 penduduk yahudi di Hebron, sementara 15% sisanya diberikan kepada 120 ribu penduduk Palestin di daerah itu?

6. Tahukah anda bahawa Amerika menyalurkan dana 5 billion US dari penghasilan hutangnya setiap tahunnya untuk menyumbang kepada Israel?

7. Tahukah anda bahawa Amerika terus memberikan bantuan ketenteraan kepada Israel sebesar 1,8 billion US setiap tahunn? Dan tahukah anda bahawa jumlah sebesar itu sama dengan sumbangan Amerika kepada seluruh Negara di benua-benua Afrika?

8. Tahukah anda bahawa Israel juga menunggu bantuan perang tambahan sebesar 4 billion US dari Amerika yang terdiri dari pesawat pejuang F16, Apache dan Blackhawk? Dan kerana Amerika merupakan Negara gabungan utama bagi Israel, maka ia wajib memberikan semua kemudahan yang diminta Israel untuk menjamin kewujudannya.

9. Tahukah anda bahawa kerajaan Amerika telah menekan Kongres tentang pelanggaran Israel dalam penggunaan senjata yang mereka sumbangkan? Khususnya pada tahun 1978, 1979 dan tahun 1982 pada perang di Lubnan dan penggunaan senjata nuklear pada tahun 1981.

10. Tahukah anda bahawa Israel adalah satu-satunya Negara di Timur Tengah yang menolak menandatangani larangan pembangunan senjata nuklear? Dan menolak Pasukan Siasatan PBB untuk memeriksa tempat persembunyian nuklearnya?

11. Tahukah anda bahawa sebelum Israel wujud pada tahun 1948, mereka telah memiliki kilang pengembangan senjata nuklear?

12. Tahukah anda bahawa Pegawai Tinggi Israel di Jabatan Tentera mereka mengakui secara terang-terangan bahawa tentera Israel membunuh semua tahanan perang Palestin tanpa proses pengadilan?

13. Tahukah anda bahawa Israel telah menyerang tempat kediaman Diplomat Amerika dan menyerang kapal perang Amerika Liberty di perairan antarabangsa pada tahun 1967? Walaupun serangan itu membunuh 33 tentara Amerika dan melukai 177 lainnya, tetapi Amerika sama sekali tidak melakukan sebarang tindakan terhadap Israel? Hanya dengan alasan bahawa tentera Israel tersalah sasaran? Bayangkan kalau serangan itu dilakukan oleh Negara Islam?

14. Tahukah anda bahawa Israel merupakan Negara yang paling banyak mengabaikan resolusi negara PBB? Jumlah resolusi yang diabaikan oleh Israel mencapai 69 buah. Bayangkan seandainya satu Negara Islam mengabaikan 1 resolusi PBB, apa yang akan dilakukan oleh Amerika?

15. Tahukah anda bahawa pemerintah Israel menggunakan system politik pemeliharaan terhadap identiti rakyat yahudi agar tetap menjadi warga Negara itu?

16. Tahukah anda bahawa Mahkamah Agung Israel telah menetapkan Perdana Menteri Ariel Sharon sebagai terkecuali dalam kes pembunuhan Shabra dan Syatilla pada 16 September 1982 di Lebanon yang telah membunuh lebih dari 1000 orang Palestin terdiri dari anak-anak, wanita dan orang tua?

17. Tahukah anda bahawa pada tarikh 20 Mei 1990, seorang tentera Israel menyuruh para pekerja Palestin yang sedang menunggu bus di Halte untuk duduk berbaris di atas tanah, setelah itu ia menembak mereka dari jarah setengah meter? Tahu pulakah anda bahawa pemerintah Israel menyatakan tentera itu tidak bersalah dan bahkan mendapat penghargaan khusus dari pemerintah Israel?

18. Adakah anda tahu bahawa sehingga tahun 1988, semua kilang dan pejabat di Israel hanya boleh melampirkan keterangan pekerjaan dengan kata-kata: “pekerjaan hanya untuk bangsaYahudi”, ” pekerja hanya boleh dipilih dengan syarat dia berbangsa Yahudi”?

19. Tahukah anda bahawa Jabatan Luar Negeri Israel membayar 6 jabatan media Amerika untuk menerbitkan imej positif Israel kepada masyarakat Amerika dan Eropah?

20. Tahukah anda bahawa Sharon mengajak Parti radikal Molodeit untuk menjadi gabungan utama dalam kabinetnya? Padahal parti itu beridealogi radikal dengan tujuan untuk membesihkan Israel dari luar kawasan yahudi dan pengusiran secara paksa seluruh warga Palestin dari Israel?

21. Tahukah anda bahawa Perdana Menteri Israel pertama, David Ben-Gorion sepakat dengan langkah pengusiran secara paksa seluruh rakyat arab dari Israel?

22. Tahukah anda bahawa Rahib besar di Israel Ofadya Yosef yang juga pengasas Parti Syas (parti ketiga terbesar di Israel) menyokong aksi tentera Israel untuk membunuh warga Palestin?bahkan ia mengeluarkan fatwa radikal pada hari raya paskah yang lalu dalam wawancaranya di sebuah rangkaian radio terbesar di Israel: “Tuhan akan membalas semua kejahatan warga arab, Tuhan akan menghancurkan keturunannya, menghabiskannya dan menghancurkan tanahnya dan Tuhan akan membalas mereka dengan azab yang pedih. Oleh itu dilarang semua bangsa yahudi untuk memberikan rasa kasih sayang kepada warga arab, dan wajib bagi setiap yahudi untuk menembak mereka dan senjatanya hendaklah dihalakan ke arah dada dan kepala setiap warga arab untuk menghabiskannya, kerana mereka itu makhluk yang jahat dan terkutuk “… …


23. Tahukah anda bahawa pelarian Palestin terbesar di dunia?

24. Tahukah anda bahawa penduduk Kristian Palestin bersatu dengan penduduk Palestin muslim untuk melawan penjajah yahudi?

25. Tahukah anda, walaupun Mahkamah Agong Israel sudah mengeluarkan keputusan pelarangan penyeksaan dalam proses pemeriksaan, tetapi Shinbet (Badan perisik Israel) tetap terus menyeksa setiap pejuang Palestin dalam proses pemeriksaannya?

26. Tahukah anda bahawa walaupun Israel terus mengganggu proses belajar mengajar dan merosakkan seluruh prasarana pendidikan penduduk Palestin, tetapi penduduk Palestin tetap menjadi Negara terbesar di dunia yang penduduknya bergelar doktor falsafah. Hal ini dilihat dari jumlah purata penduduknya.

27. Tahukah anda bahawa setiap manusia mempunyai hak yang sama yang dijamin oleh undang-undang HAM antarabangsa yang diterbitkan pada tarikh 10 Disember 1948? Tetapi tahukah anda bahawa undang-undang itu sama sekali tidak berlaku bagi penduduk Palestin? kerana dihalang dengan ditandatangani oleh perikatan OSLO?

28. Tahukah anda bahawa majoriti buku sejarah di dunia mengatakan Negara-negara arab yang menyerang Israel terlebih dahulu pada perang tahun 1967? Padahal faktanya, Israel yang menyerang Negara-negara arab terlebih dahulu kemudian mereka merebut kota Al Quds dan Tebing Barat? Tetapi mereka mengatakan bahawa serangannya itu adalah serangan untuk menjaga diri mereka?

29. Tahukah anda bahawa Israel sebagai Negara penjajah sama sekali tidak terikat dengan konvension Geneva untuk menjaga hak-hak dan keselamatan warga awam Palestin?

30. Tahukah anda bahawa perintah Perdana Menteri Israel Ariel Sharon sudah tidak dituruti lagi oleh tentera Israel? Salah satu contohnya adalah ketika ia melarang tentera Israel untuk melakukan genjatan senjata dan dilarang menembak, tetapi tentera Israel terus menyerang, menembak rakyat awam Palestin dan menghancurkan tempat tinggal mereka. Insiden paling memilukan andalah pembunuhan tiga wanita Palestin, padahal mereka sedang berada dalam khemah pelariannya?

31. Tahukah anda bahawa Israel terus melakukan pebagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al-Aqsa dan Qubah As-Sakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya?

32. Tahukah anda bahawa Presiden Afrika Selatan Nelson Mandela mengatakan bahawa Israel adalah Negara rasisme dan apartheid seperti keadaan Afrika Selatan sebelum beliau memerintah?


c/p:  <a href="http://penpatah.blogspot.com/2012/09/32-rahsia-israel-yang-korang-perlu-tahu.html">32 Rahsia Israel Yang Korang Perlu Tahu</a>

Wednesday, October 17, 2012

♥ ♥ ♥ Salam 1 Zuhijjah ♥ ♥ ♥

:: Allah better known everything..
dekatkan diri dgn DIA

luahkan segala isi hati kepada DIA
semoga tidak terputus tali antara kita dengan NYA...

jadikan DIA cinta pertama & cinta terakhir kita

lebihkan kasih sayang kepada DIA berbanding maklukNYA yang lain..

cintakan makhlukNYA kerana DIA..

DIA lah ALLAH... Segala-galanya bagi kita..
Salam 1 Zulhijjah... :)
Sayang kamu semua kerana ALLAH.. :: ♥ ♥ ♥ :)

Tuesday, October 16, 2012

SEMOGA ALLAH MEMBERKATI KEHIDUPAN KITA DI DUNIA DAN AKHIRAT

 

HIDUP KERANA ALLAH, MATI PUN KERANA ALLAH


AMIN...

Sunday, September 16, 2012

DUIT


Assalamualaikum..

Sudah lama ana tak update blog ni.. bukan malas @ apa, Cuma tak ada masa.. yer la.. ana sibuk untuk kemasukan semester baru (semester 5) di UiTM Dungun.. ditambah pula dengan masalah xdpt online sekarang. Sebabnya modem broadband ana rosak and laptop ana tak dapat detect modem tu.. huhu. Lagi satu, ana dah pindah rumah dan masalahnya rumah ini tak ada wifi. Takpelah, salah satu dugaan yang terpaksa ana hadapi untuk semester ini. Sabar, ana kena 2x rajin pergi library n takpun bila kewangan ana dah stabil nanti, ana beli modem bb baru.. insyaALLAH..

Cakap pasal kewangan ni, ana teringat la pula pada kata2 seorang usahawan wanita yang datang bg talk kt kitaorang dak2 UiTM Dungun semester lepas. Dari cara beliau bercakap menunjukkan pentingnya duit itu. Macam duit tu segala2nya. Ketika mendengarnya, ada kebenaran dari kata2 beliau tu, memang! Duit tu penting untuk kita dalam hidup ni, tapi bagi ana duit bukan segala-galanya. Duit penting bagi ana yang masih belajar ni.. nak makan, minum, beli buku, bayar rumah sewa, n macam2 untuk survive kat Dungun ni la (yang terkenal dengan high standard of living nya ni). Penting cari duit untuk itu, tapi kalau boleh jangan terlampau ‘taksub’ sampai  tak sensitif kepada agama , dan keluarga entah ke mana…  jangan sampai duit itu membutakan hati dan mata kita.

Ana orang susah, dari keluarga yang susah.  So, ana tahu pentingnya cari duit itu. Tapi alhamdulillah, tanpa duit dan harta yang melimpah ruah, ana masih boleh hidup setakat ini, badan masih sihat walafiat, dengan izin Allah. Aim ana sekarang, cari duit untuk memenuhi maqasid shariah dharuriyah dan hajjiyah je.. bersederhana dan tak nak melampau.. insyaALLAH.. ana tak nak jadi orang yang terlampau kaya, tapi tak nak juga jadi orang miskin. Cukuplah untuk ana selesa dalam kehidupan, dapat membalas jasa orang tua, membantu ahli keluarga, agama dan yang memerlukan serta membayar segala hutang piutang ana . Ana nak jadi orang yang sentiasa bersyukur. insyaAllah dengan sentiasa bersyukur, Allah akan menambahkan nikmat kepada kita. Insya-Allah.. ini hanya aim dan harapan ana, ana hanya mampu merancang, tapi ALLAH lah jua yang menentukan segala-galanya. Moga ALLAH tetapkan hati dan tambahkan iman dalam diri ini, dan semoga ALLAH berikan taufik dan hidayahNya kepada diri ini agar tidak terpesong diri ini dari jalanNya. Amin.. semoga sempat ana melaksanakan apa yang ana rancang sebelum ana menghembuskan nafas terakhir di bumi ini. Amin.. Dari Allah kita datang, kepadaNya jua kita akan kembali nanti.

Untuk itu saja pada kali, semoga kita semua (Muslimin walmuslimat, mukminin walmukmiknat) selamat dalam kehidupan dunia dan akhirat serta dijauhkan dari azab api neraka. Amin..

Sunday, July 22, 2012

Rabiatul Adawiyah


Rabiatul Adawiyah..
Mulianya beliau.. kudusnya cinta beliau terhadap pencipta..
Menolak dunia demi Allah..
Menolak syurga atau neraka asalkan dapat cinta Allah
Tiap2 saat hanyalah Allah cinta..
Ya Allah, hamba-Mu ini ingin menjadi seperti Rabiatul Adawiyah
Tapi tak layak..
Sering kali hidup ana penuh dosa.
Sedangkan Rabiatul Adawiyah, hidupnya dihabiskan dengan beribadah kepada-Mu
Sering kali diri ini teruja bila mendapat sesuatu berkaitan hal duniawi
Tapi Rabiatul Adawiyah, tidak pernah mendambakan sesuatu yang lebih dari cinta dan pandangan Allah
Kadang2 diri ini terlupa akan Allah, dan segala yang ana dapat kerana Allah dan dari-Nya
Sedangkan Rabiatul Adawiyah, setiap saat hidupnya hanya mengingati Allah
Andai kata dirinya terlupa sesaat akan Allah, dirasakan beliau bagaikan itu satu dosa besar
Dan dia bersungguh2 menyesali dan bertaubat
Sedangkan ana??
Ana tak layak..
Tak layak nak menjadi seperti Kekasih-Mu Ya ALLAH..
Rabiatunadawiah tetap Rabiatunadawiah..
X layak menjadi Rabiatul Adawiyah
Tapi hamba-Mu ini masih berharap dapat melihat dan bersama-Mu di syurga nanti.
Hamba-Mu ini akan berusaha agar menjadi hamba yang lebih baik..
Insya-Allah.. Amin



DOA RABIATUL ADAWIYAH
“Tuhanku,
Apa saja yang Engkau hendak kurniakan kepadaku berkenaan dunia,
berikanlah kepada musuhku
Dan apa saja yang Engkau hendak kurniakan padaku berkenaan akhirat,
berikanlah kepada orang-orang beriman
Kerana aku hanya hendakkan Engkau kerana Engkau,
Biarlah aku tidak dapat syurga atau neraka
aku hendakkan pandangan Engkau sahaja
Doaku pada-Mu adalah sepanjang hayatku,
Berilah aku dapat mengingati-Mu
Dan apabila mati kelak,
Berilah aku dapat memandang-Mu.”
_Amin_

Salam Ramadhan


Alhamdulillah..
21 Julai telah berlalu..
Genaplah umur ana 23 tahun.. dah makin dewasa ana ni ye
Tapi perangai still x mature lg.. huhu
Tahun ni hari lahir ana pada tanggal 1 Ramadan..
ALHAMDULILLAH.. pembuka bulan Ramadan..
Terima kasih buat teman2 yang bagi ucapan dan doa2 untuk ana..
Semoga ALLAH merahmati kalian juga..
Selamat berpuasa juga..
Semoga puasa tahun ni, dapat kita sambut dengan lebih baik dari tahun2 sebelum ni..
Ayuh! Kita semua merebut peluang untuk beribadah lebih kepada-Nya..
Alhamdulillah, tahun ni ana dapat berpuasa sebulan lg di kg..
Syukur.. ini nikmat dan rahmat pemberian Allah..
Rebutlah peluang ini, untuk menjadi hamba yang lebih baik..
Insya-Allah.. amin.. J

Sunday, July 15, 2012

BUS EXPRESS @ LOMPAT??


Alhamdulillah...
hari ni ana akan bertolak balik k kelantan..balik kg ana.. rindunya kat kg.. (tak tahannya bru seminggu hari tu balik, rasa macam sebulan dah..) tapi tiket bus camne? ana xbeli lg..harap2 ad lg untuk ana tiket bus tu.. huhu.. kalau xde terpaksalah ana naik bus lompat dr Dungun k KT dlu, pastu k Jerteh pastu baru sampai PP...LBH KURANG 3 BUS ana kna naik pastu campur 1 lg VAN KUNYIT dr umah sewa ke stesen Dungun.. adoi.. takpe.. ni maybe leh jd penguat utk ana spaya lbh berdikari.. huhu... excited jugak nak rasa pengalaman naik bus lompat ni.. kawan2 ramai kata penat.. ana nak rasa gak penat dia tu sampai macam mana.. yerlah.. org kata xcuba xthu, dah cuba baru tahu..lebih kurg kul 10 nnti ana akan bertolak ngan future housemate for next sem.. 

ana dah siap packing barang2 dan g letak umah baru.sem depan dah tak duduk umah ni.mesti pasni ana rindu nak duduk umah No.60 kat Tanjung ni..huhu.. mesti ana rindukan suasana lam umah inikenangan bersama kawan2 serumah pasti terpahat dihati iniyang baik ana akan jadikan kenangandan yang buruk akan ana cuba padamkan dr ingatan ana..moga Allah beri kekuatan.. Amin...

Friday, July 13, 2012

Berakhirnya Semester 4 di UiTM Dungun

Alhamdulillah...
hari ini 13 Julai 2012 berakhir sudah musim peperiksaan untuk ana pada semester ini..
Alhamdulillah.. Syukur sangat2.. berakhirnya semester 4.. tinggal setahun lg ana di dungun..
rasa sayang la plak ana nak berpisah ngan housemates n kak shidah. dorang dah semester 5. sem depan dah start praktikal. mesti semester 5 ana akan rasa x berape best, sebab xde dorang.. :(
Ya Allah, kuatkanlah hati ini..













kawan2 serumah ana dan juga kak Shidah

Saturday, June 23, 2012

cobaan dan dugaan

Alhamdulillah.. 
Allah masih izinkan ana untuk hidup lg pada pg ini.. 
semalam berlaku kejadian yang memang tak dijangka oleh ana
kebiasaan yang ana lakukan menjadi sedikit luar biasa semalam...
Ya, Allah sembuhkanlah ana sebelum 1st final paper bermula.. 
takut..
semalam dengan senang hati ana dan rakan serumah ana, Zaza pergi ke kolej duyung utk berjumpa dengan kawan, hajat dihati nak tgk laut time balik. time nak balik tu jumpelah seekor kucing yang nampak jinak sangat2. kebiasaan ana sukakan kucing.. p la ana gosok2 dia.. xsangka plak dia agresif sangat lps tu.. digigit dan dicakarnya tangan kanan ana ni.. semuanya berlaku dalam sekelip mata. ana terkejut sangat2..mula2 ana igtkan gigitan dan cakaran tu biasa, tapi bila naik basikal ana rasa lain macam.. ana tgk tgn penuh darah dan membengkak.. Rupanya dalam juga gigitan kucing tu.. sakit sangat selepas tu.. jadi, plan kitaorang nak singgah pantai Teluk Gadung cancel. dengan bantuan Muni, Zaza dan Fizah, ana selamat dibawa ke Klinik Rakyat unt disuntik.. huhu.. hbs RM67 semalam... 
Alhamdulillah, Allah masih sihatkan ana. walaupun masih rasa sakit sedikit dan tangan ana tak dapat pegang sesuatu yang berat dan tak kuat, tak apela.. orang lain sakit dia lebih teruk sakit dia.. 
pasal duit yang bayar utk rawatan tu, tak membazir pun.. untuk kesihatan ana juga. memang la RM67 sedikit besar bagi ana student yang tak dapat pinjaman dan bantuan kewangan utk belajar dari mana2 pihak ni, tapi ana paling takut tak dapat jawab exam dengan baik jer semester ni disebabkan tangan ni bengkak2 dan sakit..banyak moral value yang ana terima drpd cobaan ini.. terima kasih Allah.. Alhamdulillah..


Thursday, June 7, 2012

                Alhamdulillah.

masih diberi peluang untuk bangun pada pagi ini.. hari ni ana bakal di uji dengan quizz untuk subjek Islamic Financial Planning. Alhamdulillah, Allah bg peluang pada ana untuk bangun awal dan study sikit2. walaupun tak banyak harap berguna untuk jawab quiz nanti. dek kerana tak sihat badan, otak ana tak dapat berfungsi ngan baik semalam. so, ana tido awal tanpa sempat menyentuh mihun tomyam yang dikirim kepada housemates. tapi syukur Allah masih beri peluang untuk ana bangun awal pagi ni dan study sikit. walaupun masih terasa sakit belakang ana ni, tapi harap sangat ia tak mempengaruhi ana menjawab pagi ini.. Ya Allahu Rabbi, permudahkan urusanku dalam mencapai ilmuMu yang luas sebelum mata ini terkatup rapat.. Amin..

Monday, June 4, 2012

Hati Oh Hati>>

Assalamualaikum...

lamanya ana tak buka lembaran buku hijau ana ni.. almaklumlah, nama pun student.. busy sesangat.. malam ni pun ada quiz eco tapi nak study time cenggini kepale ana dah tak trime dah.. alang2 buka laptop, update jer la blog sendiri..

semester ni benar2 mguji kesabaran dan kekuatan hati ana.. Allah jer yang tahu perasaan ana. nak tak nak ana kena hadapi juga situasi ini.. berharap Allah beri kekuatan dalam menjaga hati dan perasaan ni. semoga beri kesabaran untuk diri ini menjaga hati, lidah dari berprasangka buruk dan tidak menyakitkan hati orang lain.. Amin..  Cik Aada Greeny tersenyum tapi hati menangis.. tak mengapa. asalkan tak susahkan orang lain..

Alhamdulillah, dapat tahu dari mak, si dia dah berkahwin. tumpang gembira dan senang. at least, ana tak menjadi penyebab si dia kecewa. Syukur sangat2 Ya Allah... Alhamdulillah.. cuti hari tu p umah kawan mak kenduri kahwin, lalu depan umah kawan lama. tetiba hati ase berdebar semacam.. huhu.. padahal dah takde feeling dah pun kat dia.

hati oh hati... mudahnya kau berubah.. menerima ayat Hlovate dalam novel dia Contengan Jalanan, "hati kita bukan kita yang pegang". memang benarlah.. Allah yang Maha Berkuasa membolakbalikkan hati manusia. kadang2 ana jadi tak percaya pada diri sendiri. sebab ana seorang yang tak tetap pendirian. sekejap itu sekejap ini.. selalu berubah. ana takut dengan sikap ana yang sebegini. moga Allah tetapkan pendirian dan keimanan ana. Amin.. 

jagalah hati kita sesungguhnya pandangan hati itulah yang hakiki...
setakat ini sajalah untuk kali ini.. cetusan hati luahan Cik Aada Greeny.. (^_*)

Saturday, April 21, 2012

''ANDAI HARI INI AKU DIMAKAMKAN"

( Renungan untukku ,untukmu dan untuk kita semua )

Hari ini ku mati,

Perlahan...

Tubuhku ditutup tanah.

Perlahan...

Semua pergi meninggalkanku...

Masih terdengar jelas langkah² terakhir mereka,

Aku sendirian,

Di tempat gelap yg tak pernah terbayang,

Sendiri,

Menunggu pertanyaan malaikat...

Belahan hati,

Belahan jiwa pun pergi.

Apa lagi sekedar kawan dekat atau orang lain.

Aku bukan siapa² lagi bagi mereka...

Sanak keluarga menangis,

Sangat pedih,

Aku pun demikian,

Tak kalah sedih...

Tetapi aku tetap sendiri,

Disini, menunggu perhitungan.

Menyesal sudah tak mungkin.

Tobat tak lagi dianggap,

Dan maaf pun tak bakal didengar,

Aku benar² harus sendiri...

Ya ALLAH ,,

Jika Engkau beri aku 1 lagi kesempatan,

Jika Engkau pinjamkan lagi beberapa hari milikMU,

Untuk aku perbaiki diriku,

Aku ingin memohon maaf pada mereka...

Yg selama ini telah merasakan zalimku,

Yg selama ini sengsara karena aku,

Tersakiti karena aku...

Aku akan kembalikan jika ada harta kotor ini yg telah kukumpulkan,

Yg bahkan kumakan,

Yaa ALLAH Beri lagi aku beberapa hari milik-Mu,

Untuk berbakti kepada ayah & ibu tercinta...

Teringat kata² kasar & keras yg menyakitkn hati mereka,

Maafkan aku ayah & ibu, mengapa tak kusadari betapa besar kasih sayangmu,

Beri juga ya ALLAH aku waktu untuk berkumpul dgn keluargaku,

Menyenangkan saudara²ku..

Untuk sungguh² beramal soleh.

Aku sungguh ingin bersujud dihadapan-Mu lebih lama lagi..

Begitu menyesal diri ini.

Kesenangan yg pernah kuraih dulu,

Tak ada artinya sama sekali...

Mengapa kusia²kan waktu hidup yg hanya sekali itu...?

Andai aku bisa putar ulang waktu itu...

Aku dimakamkan hari ini,

Dan ketika semua menjadi tak termaafkan,

Dan ketika semua menjadi terlambat,

Dan ketika aku harus sendiri...

Untuk waktu yg tak terbayangkan sampai yaumul hisab & dikumpulkan di Padang Masyar...

Ya RABB sampaikan salamku untuk sahabatku yang selalu mengingatkanku akan hari terakhirku didunia

____________________________________________________________

Jika menurut kalian, artikel ini bermanfaat.

SilaHkan di-share untuk teman Anda, sahabat Anda, keluarga Anda, atau bahkan orang yang tidak Anda kenal sekalipun.Semoga Anda juga mendapatkan balasan pahala yang berlimpah dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Aamiin Ya Rabbal 'Alamiin

Friday, April 13, 2012

Sakit ... Sabar..


Bagaimana kalau kita mendapat tahu bahawa kita mempunyai penyakit yang kronik dan sukar untuk dirawat? Apa yang kita akan lakukan? Meratapinya? 


Tidak.. sepatutnya tidak begitu.. kita perlu ingat, setiap sesuatu itu datangnya dari Allah. Sepatutnya kita bersyukur Allah sudi uji kita dengan cara tu. Sesungguhnya ia akan lebih mengingatkan kita kepada mati. Dan seterusnya dapat kita meningkatkan lagi amal ibadat kita kepada-Nya agar kita berpeluang menemui-Nya selepas meninggal dunia nanti. Bergembiralah wahai orang-orang beriman. Allah telah janjikan syurga bagi hamba-Nya yang bertakwa dengan sebenar-benar takwa.


Sedarlah kita bahawa semua manusia akan mati. Semua yang ada di dunia ini akan musnah, tiada yang abadi. Semasa sihat, bersyukurlah selalu kepada-Nya. Tiada sesuatu pun perkara yang berlaku sama ada detik ini, masa lampau adalah sia-sia. Jadi, kita perlu istiqamah selalu, berusaha selagi terdaya, berdoa dengan tawaduk, dan berserah atas ketentuan-Nya. Yang baik adalah ujian dari-Nya untuk menguji tahap mana hamba-Nya bersyukur dan yang buruk adalah ujian bagi umat-Nya untuk mengukur ketebalan iman dalam diri masing-masing. Bersabarlah wahai hati..


Ingatlah, wahai saudara ku, setiap sesuatu yang berlaku itu adalah dari-Nya. Tidak akan bertiup angin tanpa izin-Nya, tidak akan gugur sehelai daun tanpa izin-Nya.

Allah Maha Berkuasa.. Marilah kita sama-sama muhasabah diri agar dapat menjadi hamba yang lebih bertakwa untuk menggapai cinta-Nya.


Insya-Allah..

Amin..


~Aada Greeny